Forum

Je moet ingelogd zijn om berichten te plaatsen Inloggen Registreren

Forums doorzoeken:

I.S.M.G. Spelverslag 1 december 2010

Geen Tags
Bericht
Member

Geboom

Waardenburg

19:45 2 december 2010

berichten13

Wat gaat de tijd toch snel!

Deze week mocht ik mij al weer voor de derde woensdag op rij in het prettige gezelschap begeven van gelijkgestemden spellenfreaks. Ik moet zeggen dat de opkomst deze avond wat bescheidener van omvang was maar dat maakte het ontvangst er niet minder om.

Diegene die de on-Hollandse snijdende vrieskou trotseerden kregen een warm onthaal van een enthousiaste groep toekomstige "Holland Got Talent" kids die uit volle borst een heel kerst recital ten gehore brachten. Begeleid door een gedreven pianiste op een licht ontstemde piano en een dirigente met een intrigerende cosmetische uitstraling rolde ons het "Midden in de winternacht" ons vanuit de hal reeds toe. Om de setting maar volledig te schetsen; in een aanpalende ruimte had te plaatselijke ornithologische vereniging haar pronkwaar uitgestald van uiteenlopende pluimage. Een hele batterij parkieten en ander schreeuwen en schijtend zanggevolgelte stond daar opgesteld in verband met een heuse vogelvierdaagse van een dag of twee. En dan mag ook niet de melding achterwege blijven van het grootse orkest wat druk doende was de orkestrale kerstclassics er in te stampen. Dus Orkest op links, Kinderarbeid op rechts en door het dolle heen geschoten parkieten in het midden. Ik prijs mij gelukkig dat ik dit alles toch weer mee mag maken.

Ons speelhonk was bij aankomst dus provisorisch omgetoverd tot repetitieruimte waarbij de dirigente ons bij aankomst allervriendelijkst begroette. "Sti-ille Nacht Heilige Nacht". Patrick en ikzelf schoven zo onopmerkzaam mogelijk door naar naar de andere zijde van de zaal om aldaar rustig te wachten tot het "Kinderen voor Kinderen"koor hun repertoire hadden afgewerkt. "Glo-oh-oh-oh-oh Oh-oh-oh-oh-oh Oh-oh-oh-oh-oria". Tijdens het uitpakken der spellen meende ik toch echt gepraat door al het "Halleluja" heen te horen. Jawel hoor Jeroen zat doodleuk tussen het kinderkoor en enkele verdwaalde vaders van al dat zangtalent aan een tafeltje een kaartspelletje te spelen en las bij tijd en wijlen enkele passages hardop voor uit de regels. Het volume werd gewoon aangepast aan de decibels afkomstig uit de gouden keeltjes."Midden in de Winternacht".

Nog één liedje? Mooi dan ga ik geheel in de kerstgedachte alvast de regelset doornemen van "Sator" een duivels spel over een magische bibliotheek met een demonische inslag. Hoe toepasselijk. "Ja dag hoor, daaag" ziezo, kids gone, piano in de hoek gesjouwd, spel op tafel en spelen maar.

Deze avond had ik het genoegen om met Patrick, Koen en het spel "Glenn More" van start te gaan. Een spel uit de reeks kleinere Alea spellen. In een Highland thema breiden we onze landerijen uit, genereren grondstoffen, kopen steden, kastelen, brouwerijen, scoren punten, werkers en whisky vaten. Een heel aardig en sfeervol spelletje waarbij op een originele manier de speelbeurten bepaald worden en wat vele mogelijkheden biedt als het gaat om het uitbreiden en activeren van je grondgebieden. Patrick was in dit spel de meest complete speler. Zijn scores waren breed en evenwichtig opgebouwd waardoor er overal voor hem wel punten te halen viel. Koen speelde dit spel toch meer in de gedachte van de Highlands en had een onbetwiste monopoly op whiskey. Ik zelf was met mijn derde plek niet eens ontevreden. Ik had net een kennis gemaakt met een zeer leuk spel en heb meteen geleerd hoe je het spel dus niet moet spelen.

Aan de andere tafel waren de spelers nog volop bezig met het uitvinden van vaatwasmachines, cocktailshakers, hoogpolig tapijt en moonboots (Era of Invention) dus wij besloten om het spel "Sator" maar eens uit te proberen. In dit spel zijn wij bibliothecarissen en moeten wij elk onze eigen vier boeken te pakken zien te krijgen. Hiervoor bewegen wij ons over een soort draaiende en schuivende Tetris blokken en wandelen wij van boek naar boek in een magisch zwevende ruimte. Door het uitspelen van rotatie en schuif kaarten kunnen wij de looppaden zo bewegen dat wij ons een weg kunnen banen door deze ruimte. Als we iets meer willen dan draaien en schuiven kan een magisch kaartje of twee ons daar wellicht bij helpen.

Nu klinkt "Sator" nogal erg dark. Qua regelset is dit zeker waar. De regels zijn lang niet altijd even duidelijk en gedurende de uitleg als ook tijdens het spel ontpopte Patrick zich als een ware regelset tester door steevast lastige vragen te stellen. Hierdoor werd eens en temeer duidelijk dat de beschrijving van het spel zeer te wensen overliet. Tijdens het spel sloeg het gevoel van de regelset ook over op het spel. Het idee is leuk maar in de uitvoering ging het er op lijken dat dit spel best nog wel eens lang zou kunnen gaan duren. Het enthousiasme bleef in dit spel achterwege. Al vind ik niet dat je na een eerste keer een spel meteen moet afserveren. Bij Furstenfeld had ik hetzelfde gevoel en dat spel bevalt me uiteindelijk toch wel.
En plots was het spel afgelopen. Patrick maakte koelbloedig een einde aan het spel door met een listige kaarten combinatie de laatste twee boeken in één beurt van het speelbord te rauzen.

De tijd was weer omgevlogen. Het liep al tegen middernacht dus tijd om de thuisreis aan te vangen. Helaas kan ik de komende twee woensdagen niet meespelen dus vertrouw ik er op dat ik van de komende speelavonden een kleine impressie terug mag lezen op het forum.

Zal zo eens het postpakket open maken wat hier naast de PC ligt. Als ik me niet vergis is dat het spel "Vinhos". Als het even mee zit dan waai ik de 22e weer aan.

Uw verslagpleger

G.B.Cool

Moderator

Patrick

22:35 2 december 2010

berichten87

Gerard,

Wat een fantastisch stukje tekst is het weer geworden, je hebt echt talent… Zou je zeker eens wat mee moeten doen. Regelmatig lig ik in een lach omdat het zo herkenbaar is, alsof je het weer beleeft. Heel leuk dus ! Wink

Ik ga mijn uiterste best doen om volgende week echt een stukje te gaan schrijven. Met de snelheid waarmee jij dat doet, moet dat te doen zijn (en eigenlijk kan ik dat ook wel, gezien het verslag van het spellenweekend wat een dezer dagen hier te vinden is, 5 kantjes binnen een uur)

Het was een heel gezellige spellenavond. Geweldig hoe je het levende plamuur omschrijft, ik had het niet beter kunnen doen ;-)

De sneeuw heeft ongetwijfeld voor veel "afmeldingen" gezorgd, maar desalniettemin was het wel heel gezellig en werden er leuke spellen gespeeld.

Ik kijk graag uit naar Vinhos !

Grtz van Patrick

Member

Marleen

09:10 4 december 2010

berichten90

Oh wat een heerlijke beeldende beschrijvingen. Ik die wel een van de sneeuw en kou trotserende spelfanatiekelingen was heb deze intro met kinderkoor helaas moeten missen en had ook eigenlijk helemaal niet door dat dit aan de spellenavond vooraf ging. Heel grappig. Net als het apenspel wat beslist heeft dat wie opperaap van de club is.Yell