Bericht bewerkt 20:49 – 18 November 2010 door Geboom
Beste allemaal,
Eerste even een kort resumé van gisteren.
Ik heb mij de 17e uitstekend vermaakt op mijn kennismakings spellen avond in Buurthuis de Koe.
Wat mij betreft begon het al eerder die avond goed met een bak snert bij Patrick thuis en een goed gesprek over spellen, spellen en vooral spellen. Niet onbelangrijk was ook de gelukkige bijkomstigheid dat ik op deze wijze de tijd tussen einde werk en start van de speelavond mooi kon overbruggen.
Na een, voor mij, volstrekt gedesorienteerde autorit achter Patrick aan stond ik zowaar in het eerder genoemde verenigingsgebouw. Vol enthousiasme stapte ik de speelzaal binnen in de veronderstelling daar een horde spelfanaten aan te zullen treffen. Het was uiteindelijk even zoeken naar het lichtknopje want we waren de eerste.
Du moment dat ik me afvroeg of er ook tweepersoonsspellen mee waren genomen door patrick kwamen er pardoes een aantal speler binnen stappen en in een mum van tijd waren we met 10 man/vrouw sterk.
Een magisch moment was toch wel het moment waarop ik begon te spelen. Het allereerste bordspel ooit binnen de vereniging "Ik speel met groen"! Annelies, Marleen en Edo vergezelde mij in een party Metropolys alwaar wij elkaar probeerden af te troeven met het oprichten van prestigieuze bouwsels. Al snel werd het mij duidelijk dat Marleen een sterke voorkeur had voor het bosrijke gebied daar waar Edo er lustig archeologen fiches op los spaarde. Annelies liet er overigens geen gras over groeien en maakte een duidelijk statement met haar wolkenkrabbers die er in de beginfase van het spel flink doorheen vlogen. Ik zelf rommelde wat in de marge en scharrelde hier en daar een bonusfiche bij elkaar.
Tijd voor een spelerswissel. Marleen bleef zitten en Erik schoof aan. Norenberc kwam op tafel. Daar had ik wel oren naar want ik heb dit spel ook gekocht op Spiel en na het lezen van de spelregels was ik toch wel benieuwd geworden. Marleen deed de uitleg en al vlot bestookten wij de handelshuizen (en elkaar) als het ging om het inslaan van goederen en het verzamelen van schilden. Het spel speelde vlot weg met drie personen waarbij we elkaar ook flink in het vaarwater zaten met het plaatsen van onze werkers en het wegkapen van goederen en kooplui voor elkaars neus. Uiteindelijk is gebleken dat het sparen van gilde schilden nog al van doorslaggevend belang is. Nu had marleen ons dat al uitgelegd maar omdat Erik en ik zelf niet al te goed geluisterd hadden heeft ze dat uiteindelijk nog een keer uitgelegd door een hele verzameling schilden op te sparen en het bij de eindtelling het ons vervolgens in te wrijven. Leuk spel wat ik graag nog eens wil spelen!
In goed gezelschap vliegt de tijd maar voordat ik de thuisreis weer aanvang speel ik met Erik nog een potje Drachenherz. Mooi uitgevoerd kaartspel waarbij we slagen halen door kaarten uit te spelen op een lang gerekt speelbord om zo gaandeweg punten te verzamelen. Mooi spel maar erg lastig als je maar steeds niet de goede kaarten trekt. Een complete run over door Erik was het gevolg maar dat mocht de pret niet drukken. Ook dit spel kan ik nu verwerken in mijn database van gespeelde spellen.
Het was mooi zo, tijd om de thuisreis aan te vangen. Een goede 35 minuten later was ik zowaar al weer thuis dus reistijd is in deze geen belemmering als het gaat om vaker aan te schuiven op de speelavond. Sterker nog ik ga er komende week gewoon weer bij zijn. Laat ik dan maar eens een balletje opgooien……
Nu wil ik graag nog eens Norenberc spelen zodat ik hier een stukje over kan schrijven op mijn blog. Dit geld in principe ook voor 20th century en Offerings. Maar ik sta ook open voor hele andere spellen. Zo zag ik bijvoorbeeld ook Grand Cru liggen en die vraagt er ook om om gespeeld te worden. Ik zal voor de zekerheid nog wat regels doorlezen maar als er al geinteresseerden zijn voor een potje van het een of ander dan hoor ik het wel.
Oh en Patrick, als ik nou eens een pittig blik soep regel………
Groet,
Gerard